Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang..

Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang.. - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang.., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang..
link : Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang..

Baca juga


Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang..


Timbalan menteri pengangkutan mencadangkan supaya pemandu bas ekspres diberikan latihan secukupnya, seperti juruterbang supaya mereka berdisiplin, berhemah dan lebih profesional.

Datuk Abdul Aziz Kaprawi berkata selaras dengan saranan itu, sebuah institusi khas untuk kenderaan awam termasuk bas ekspres perlu diwujudkan bertujuan menaik taraf kerjaya pemandu bas ekspres.

Katanya, jika kadar gaji pemandu bas hendak dinaikkan, mereka juga perlu dilengkapi dengan pengetahuan dan latihan untuk jadi lebih berdisiplin dan profesional.

“Dengan itu, kerajaan perlu mewujudkan badan atau institusi bas ekspres. Ini perlu, macam nak jadi juruterbang, mereka ada institusi yang dikawal rapi kerajaan.

“Ini penting kerana ia melibatkan kepentingan awam. Pemandu bas tanggungjawabnya besar kerana membawa penumpang yang ramai sehingga 40 orang dalam satu bas,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas gesaan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) supaya pemandu bas dibayar gaji lebih tinggi untuk menamatkan sistem komisen yang dibayar mengikut bilangan perjalanan.

Pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar juga menggesa kerajaan memperkenalkan kadar lebih fleksibel bagi tambang bas ekspres.

Kerajaan pada Mac tahun lalu mencadangkan kenaikan tambang bas ekspres, tetapi ditangguhkan berikutan kritikan orang ramai.

Semakan terakhir tambang bas ekspres pada 2009. Aziz berkata transformasi perlu dilakukan kepada pengangkutan bas ekspres dan garis panduan baharu perlu diwujudkan.

“Kita tidak mahu, mereka hendak naikkan tambang bas ekspres, tetapi tidak meningkatkan tahap mutu penyelenggaraan kerana banyak bas yang masih tidak diselenggarakan mengikut piawaian standard antarabangsa.

“Jadi nak naikkan tambang itu boleh, tetapi mesti ikut piawaian supaya macam juruterbang. Nak jadi juruterbang mesti ada kelulusan mengikut latihan diberikan.

“Pemandu bas perlu dinaik taraf dan Jabatan Pengangkutan Jalan sebagai badan bertanggungjawab perlu pastikan piawaian itu,” katanya.

Aziz berkata antara sebab pemandu bas terpaksa kejar “trip” ialah kerana syarikat bas ekspres menghadapi masalah kekurangan pemandu sehingga pemandu dipaksa bekerja lebih masa bagi menampung permintaan.

“Apa yang berlaku sebenarnya kekurangan pemandu menyebabkan syarikat memaksa pemandu kerja lebih masa. Di Malaysia kita kekurangan pemandu bas kerana gaji yang tidak menarik minat masyarakat.

“Oleh itu, kerajaan perlu wujudkan institusi yang menjadikan pemandu bas satu kerjaya menarik kepada golongan muda,” katanya.





Demikianlah Artikel Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang..

Sekianlah artikel Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang.. kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Timbalan Menteri Cadang Pemandu Bas Ekspress Diberi Latihan Ala Juruterbang.. dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2016/12/timbalan-menteri-cadang-pemandu-bas.html

Subscribe to receive free email updates: