BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI

BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Entertaiment, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI
link : BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI

Baca juga


BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI

Oleh Zola 

1. Saya hairan dgn segelintir ibu bapa atau sesetengah pihak yg masih mempertahankan pusat tahfiz yg abaikan aspek keselematan dgn pelbagai alasan. Kebanyakannya alasan agama seperti takdir, mati mulia, anak syurga, saham akhirat dan banyak lagi. 

2. Mengapa sebagai orang Islam kita sukar utk mengubah gaya fikir kita dlm beragama? Beragama ada fiqahnya iaitu Fiqh at-Tadayyun. Kompas beragama bukan sentimen dan emosi, tapi ilmu dan akal. Sudah hilanglah upaya fikir kita mendepani isu ini? 

3. Menangguh, menghenti bahkan menutup pusat tahfiz yg tidak selamat bukan suatu dosa, bahkan membiarkan pusat tahfiz sebegitu beroperasi akan menyebabkan dosa sebab membiarkan sesuatu yg bermudarat wujud, padahal mudarat mesti dihilangkan. 

4. Solat zohor berjamaah adalah tuntutan , tapi Nabi membenarkan penangguhannya jika cuaca panas terik. Seseorang yg dlm perjalanan utk solat Jumaat bertembung dgn kemalangan maut yg boleh dibantunya, dia boleh tidak hadir solat Jumaat yg fardu ain utk bantu mangsa kemalangan. Inilah fiqh dlm beragama. 

5. Agamawan perlu mendidik masyarakat memahami fiqah beragama ini melalui penyebaran dan pembumian ilmu Usul Fiqh. Apa yg biasa berlaku dlm masyarakat ialah, masyarakat hanya disogok dgn hukum halal haram, sah dan batal, tetapi masyarakat tidak didedah bagaimana dan kenapa hukum tadi terhasil. 

6. Natijahnya, agama diamalkan secara sentimen. Perit lagi, sentimen itu pula dibungkus dgn ketaksuban kpd individu tertentu sehingga sentimen beragama tadi berevolusi menjadi candu. Akhirnya agama menjadi candu bukan lagi menjadi hidayah dan rahmat. 

7. Ruang ibahah (keharusan) sangat luas, mengapa kita sempitkan keluasan itu dgn beragama secara sentimen. Membuka pusat tahfiz dlm situasi kini adalah harus saja, bukan wajib. Jika membukanya harus, menutupnya juga harus. Ia harus kerana inisiatif pihak berkuasa dan pelbagai pihak yg punya kepakaran dlm bidang tahfiz dirasakan sudah melepasi keperluan fardu kifayah. 

8. Saya teringat cerita al-Marhum Abdul Hamid Othman (bekas menteri di JPM) dalam suatu syarahannya suatu ketika dulu (ketika saya masih remaja dan beragama secara sentimen sebab masih remaja). Katanya, jika dibariskan seorang ustaz, lawyer, farmasis, engineer, pemuzik, penyanyi, pelombong, mekanik, dan orang ramai diminta memilih siapakah bakal penghuni syurga, pasti orang ramai akan memilih ustaz, bukan yg lain. 

9. Begitulah contoh beragama secara sentimen. Maksudnya, agama perlu ada label agama, kalimah arab, hafal Quran, kerana anta, ngaji sekolah arab, pakai serban, dipanggil ustaz dan bla bla bla...! Sudut pandang beragama, orang beragama, pemikiran beragama, berada dalam acuan beragama yg ditentukan oleh golongan agamawan sebegitu. 

10. Pihak lain yg tampil beragama dlm wajah yg meraikan waqi' (realiti), aulawiyyat (keutamaan), muwazanah (pertimbangan maslahah dan mafsadah), tawaqqu' (implikasi), akan dilabel liberalis, anti agama, anti tahfiz, anti ulama, anti Islam dan paling teruk sokong LGBT dan pesta arak. 

11. Nampaknya perjalanan untuk hidup beragama dlm negara ini masih berliku-liku dan sering diasak dgn sentimen dan emosi. Itu belum lagi dibincang dan dicerakin sudut pandang keperluan kehidupan dari sudut politik adil dan politik zalim yg tentunya menjadikan nafas lebih sesak dan kepala semakin berat. 

12. Rabbuna yusahhil. SUMBER


Demikianlah Artikel BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI

Sekianlah artikel BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel BERAGAMA SECARA SENTIMEN DAN EMOSI dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2017/10/beragama-secara-sentimen-dan-emosi.html

Subscribe to receive free email updates: