Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR?

Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR? - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR?
link : Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR?

Baca juga


Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR?

 


Kalau kita flashback kepada ayat famous PMX ”Sebab apa ringgit jatuh?.. Sebab hang tak reti jaga negara!”

Ada asas ayat ini sebenarnya kerana bila RM jatuh dizaman PN menjadi Kerajaan apa tindakan mereka?

- Minta dan benarkan rakyat gunakan simpanan untuk hari tua mereka dalam KWSP. 
- Cadangkan Bank Negara cetak duit lebih banyak lagi.

Jadi sebab itulah dizaman PN memerintah RM jatuh, inflasi MENINGKAT tetapi di zaman Kerajaan Madani, RM jatuh inflasi MENURUN.


Ada yang minta Gabenor BNM naikkan Kadar Dasar Semalaman (OPR) semasa atau gunakan forex intervention untuk naikkan nilai RM tetapi tiada tindakan dari Gabenor BNM.. kenapa?

Sebab dia tahu: 
- Eksport negara meningkat 8.7% pada bulan Januari lalu 
- Bursa Malaysia kekal naik, semalam mencatatkan kenaikkan 6.9% 
- Sektor pelancongan bakal pulih ke paras sebelum pandemic.

Kebaikkan menaikkan kadar fa¬edah ini ialah ia akan menggalakkan orang ramai untuk menyimpan dan dalam masa yang sama membuatkan Pelabur akan memilih untuk meletakkan wang mereka di negara ini berbanding di negara-negara lain di peringkat serantau.

Tetapi pilihan ini tidaklah po¬pular dan orang ramai akan bising apabila OPR dinaikkan kerana, kos pinjaman seperti rumah akan menjadi lebih mahal.

Lagipun dalam keadaan ekonomi semasa ini, berapa ramaikah rakyat negara ini yang masih mampu menyimpan?

Jadi secara dasarnya kenaikkan OPR disamping dijangka boleh mengukuhkan nilai RM ianya hanya menguntungkan pihak Bank dan menyusahkan rakyat.

Malah Penganalisis di Hong Leong Investment Bank Bhd (HLIB) pernah menganggarkan pada tahun lepas dalam tempoh satu tahun pendapatan hadapan, kenaikan kadar 0.25 peratus OPR akan melonjakkan keuntungan bersih bank itu sebanyak 3.7 peratus atau lebih sedikit daripada RM1 bilion kepada RM30.07 bilion daripada RM28. 99 bilion yang diunjurkan sebelum ini.

“Perdana Menteri juga sudah menyatakan perkiraannya, sekiranya naik OPR, kadar ‘interest’ (faedah) lebih tinggi tapi kesannya kepada rakyat. Perdana Menteri sangat cakna perkara ini, saya rasa itu bukan satu langkah baik pada waktu ini,” kata Jurucakap Kerajaan MADANI, Fahmi Fadzil.


Lagipun dalam negara kita kita masih berurusan menggunakan RM bukannya USD.. kenapa nak bising bising?.. lainlah kalau beli rokok daunt u kena bayar guna USD..

Hasil kerja @yapxiang yang diolah semula..


Demikianlah Artikel Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR?

Sekianlah artikel Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kenapa Kerajaan Tak Naikkan OPR? dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2024/02/kenapa-kerajaan-tak-naikkan-opr.html

Subscribe to receive free email updates: