Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi

Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi
link : Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi

Baca juga


Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi

 


Berjaya Food Berhad mengumumkan penurunan 38 peratus dalam pendapatan suku tahun ke suku tahun, disebabkan boikot berpanjangan terhadap jenama utamanya, Starbucks Coffee, di tengah-tengah keganasan yang berterusan di Gaza.

Selepas mengambil kira pelupusan kepentingannya dalam Jollibean Foods, kerugian sebelum cukai Berjaya Food bagi tempoh enam bulan berakhir 31 Dis ialah RM0.98 juta.

Ini berbeza dengan keuntungan sebelum cukai sebanyak RM102.09 juta pada tahun sebelumnya, katanya dalam satu kenyataan media semalam.

"Penurunan hasil ini disebabkan terutamanya oleh boikot berterusan yang dikaitkan dengan konflik Timur Tengah," katanya.


Starbucks menjadi sasaran boikot berhubung isu Palestin, selepas ia mengambil tindakan terhadap kesatuan pekerjanya di Amerika Syarikat kerana menyiarkan sokongan terhadap Palestin di media sosial.

Bagi tempoh enam bulan berakhir dengan 31 Dis, hasil Berjaya Food berkurangan kepada RM461.90 juta, turun hampir RM100 juta berbanding tahun sebelumnya.

Kumpulan itu berkata ia yakin prestasi kumpulan akan "pulih dan mendapatkan semula momentum, melihat keadaan semasa sebagai jangka pendek dan menjangkakan kemajuan positif bergerak ke hadapan".

Selain Starbucks di Malaysia dan Brunei, Berjaya Food juga merupakan pemilik dan pengendali rangkaian restoran Kenny Rogers Roasters di Malaysia.


Ia juga mengeluarkan produk di bawah jenama "Paris Baguette" di Filipina.

Boikot pengguna untuk menyokong Palestin diadakan di seluruh dunia dengan ketara menjejaskan jenama pengguna utama.

Rangkaian makanan segera McDonald's dalam satu pengumuman baru-baru ini berkata ia terlepas sasaran jualannya, tetapi masih mencatatkan keuntungan pada skala global.

Di Malaysia, pemilik francais McDonald's mengambil tindakan saman terhadap pergerakan Boycott Divest Sanction (BDS) for Palestine, atas dakwaan memfitnah.

Jenama itu diboikot oleh ramai pengguna pro-Palestin selepas francais Israel mengumumkan pemberian makanan percuma kepada Pasukan Pertahanan Israel. McDonald's Malaysia bagaimanapun menderma RM1 juta kepada tabung kemanusiaan untuk Palestin - MalaysiaKini


Demikianlah Artikel Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi

Sekianlah artikel Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kerana Boikot, BERJAYA Food Rugi dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2024/02/kerana-boikot-berjaya-food-rugi.html

Subscribe to receive free email updates: