Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan

Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Entertaiment, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan
link : Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan

Baca juga


Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan

Oleh MALAYSIA DATELINE 

 Kementerian Pendidikan mengarahkan universiti awam (UA) supaya tidak meletakkan palang di pintu utama bagi menghalang kemasukan kenderaan dan orang awam seperti amalan sebelum ini. 

 Menterinya, Dr Maszlee Malik berkata, hal tersebut bagi mewujudkan persekitaran mesra ilmu. 

 Menurutnya, semua pentadbiran UA juga bebas menganjurkan program ilmiah seperti debat, forum dan wacana intelek seperti amalan di universiti terkemuka dunia yang lain. 

 Beliau berkata, arahan tersebut berkuatkuasa serta-merta dan semua pentadbir UA diminta menyahut seruan tersebut atas semangat menjadikan universiti sebagai medan percambahan ilmu. 

 “Saya minta Naib Canselor dan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar mematuhi arahan ini dan memastikan tiada lagi sebarang halangan kepada program seumpama itu selepas ini. 

“Perkara ini perlu diselaraskan oleh semua universiti, di mana pemantauan terhadap pematuhannya akan dibuat kementerian,” katanya kepada pemberita pada Majlis Iftar Kementerian Pendidikan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Presint 11 (1) di Putrajaya, malam tadi. 

 Jelasnya lagi, keputusan kementerian itu selaras dengan inspirasi mahasiswa yang mahu melihat universiti bebas daripada sebarang kekangan terutama dalam hal berkaitan perkongsian intelek. 

 Ketika kerajaan dikuasai rejim BN, pentadbiran UA melarang mahasiswa menganjurkan program debat, forum dan wacana akademik yang menyentuh isu semasa negara. 

 Bahkan, Dr Maszlee turut menjadi antara individu yang pernah melalui pengalaman dihalang daripada menyertai program sedemikian sebelum ini. 

 Pada 13 Mei 2015 di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) contohnya, Forum GST bertajuk “Antara Pertumbuhan Ekonomi dan Keadilan Sosial” dibatalkan serta-merta apabila mikrofon yang sedang digunakan Setiausaha Agung PKR, Rafizi Ramli dirampas oleh seorang kakitangan keselamatan universiti itu.


Demikianlah Artikel Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan

Sekianlah artikel Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Tiada lagi palang di pintu utama universiti, kata Menteri Pendidikan dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2018/06/tiada-lagi-palang-di-pintu-utama.html

Subscribe to receive free email updates: