Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata

Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata
link : Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata

Baca juga


Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata

Seorang bekas menteri memuji langkah Anwar Ibrahim melibatkan komuniti perniagaan Islam semasa lawatan perdana menteri ke China, dengan berkata ia secara tidak langsung menunjukkan solidariti pada etnik Islam Uighur.

Khairy Jamaluddin berkata, langkah Anwar secara tidak langsung menyentuh kedudukan minoriti masyarakat Islam di China tanpa membangkitkan isu yang boleh memalukan tuan rumah.

“Menunjukkan solidariti dengan umat Islam di negara itu tanpa membangkitkan isu Uyghur adalah satu langkah bijak,” kata bekas menteri kesihatan itu dalam podcast “Keluar Sekejap bersama Shahril Hamdan” yang dimuatnaik hari ini.

Shahril, bekas ketua penerangan Umno mempersoalkan sama ada isu Uighur telah dibangkit dalam lawatan, memandangkan kekurangan laporan dikeluarkan mengenai perkara itu.

Khairy berkata, terdapat isu-isu sensitif yang mungkin dibincang secara dalaman menerusi mesyuarat antara delegasi negara ini dengan China tanpa perlu disebut di luar.

“Saya pernah jadi saksi kepada pelbagai isu dibangkitkan dalam perjumpaan tertutup tetapi tidak disebut dalam kenyataan akhbar ataupun sidang media sebab ingin menjaga hubungan diplomasi,” katanya.

Sebelum lawatan itu, wujudnya pakar dasar luar mendesak Anwar membangkitkan dua isu sensitif dengan Presiden China Xi Jinping, iaitu pertikaian wilayah Laut China Selatan serta layanan buruk republik itu terhadap Uighur.

Laporan sepenuhnya sila baca di SINI


Demikianlah Artikel Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata

Sekianlah artikel Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Ini Langkah Bijak Anwar - KJ Kata dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2023/04/ini-langkah-bijak-anwar-kj-kata.html

Subscribe to receive free email updates: