Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini?

Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini? - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini?
link : Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini?

Baca juga


Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini?

Siapa yang telah berbohong atau bak kata orang Kedah "sapa dah muhong" dalam isu Beras Kedah ni?

Ketika menjawab soalan tambahan pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah di Wisma Darul Aman di Alor Setar semalam, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mendedahkan ada pihak tertentu yang cuba menghalang usaha kerajaan negeri untuk mengeluarkan Beras Kedah.


Beliau mendakwa selepas mengumumkan hasrat Kedah untuk mengeluarkan beras yang lebih murah berbanding harga pasaran, terdapat usaha dibuat supaya tiada pihak yang menjual beras kepada Kedah.

Katanya "Sebelum ini negara mengalami kecelaruan dalam industri beras tempatan. Disebabkan itu, Kedah selaku negeri pengeluar beras (mahu hasilkan beras sendiri) tetapi tak dibenarkan kawal pengeluaran dan pemasaran hasil padi.

"Apabila kita uar-uarkan mahu keluarkan Beras Kedah, ada maklum balas diterima) supaya tidak ada pihak jual beras kepada Kedah,"

Bagaimanapun kenyataan Sanusi itu menimbulkan kemusykilan kepada pihak Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA).


Pengerusinya Datuk Dr Ismail Salleh berkata pihaknya musykil bagaimana Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor boleh mendakwa terdapat pihak cuba menghalang hasrat berkenaan.

Sedangkan kerajaan negeri Kedah tidak membuat sebarang permohonan untuk mengeluarkan Beras Kedah.

"Menteri Besar Kedah sekarang sentiasa prejudis kepada kerajaan Madani, setahu saya tidak ada permohonan itu, lalu bagaimana MB menuduh ada pihak tertentu yang menyekat hasrat kerajaan negeri.

"Industri padi beras negara diikat oleh Akta 522 (Akta Kawalan Padi dan Beras 1994) termasuk keinginan kerajaan negeri untuk merealisasikan Beras Kedah.

"Kerajaan negeri perlu memohon lesen kepada pihak kawal selia yang menguatkuasakan Akta 522 untuk tujuan membuat kilang dan memproses padi untuk dijadikan beras seterusnya hasilkan beras sejahtera,"


Sapa muhong ni?? MB Kedah atau Pengerusi MADA?


Demikianlah Artikel Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini?

Sekianlah artikel Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Anda Rasa Siapa Bohong Dalam Isu 'Beras Kedah' Ini? dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2024/03/anda-rasa-siapa-bohong-dalam-isu-beras.html

Subscribe to receive free email updates: