Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah

Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah
link : Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah

Baca juga


Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah

JAKARTA: Pihak berkuasa Indonesia menahan seorang menteri kanan kerana disyaki terlibat dalam kes rasuah berkaitan projek telekomunikasi sehingga menyebabkan negara ini menanggung kerugian berjumlah separuh bilion dolar.

Menteri Komunikasi dan Teknologi Maklumat Indonesia, Johnny Gerard Plate, menyarung jaket merah jambu yang kebiasaannya dipakai suspek kes rasuah ketika tiba di Pejabat Peguam Negara untuk disoal siasat sebelum dibawa ke pusat tahanan di Jakarta.

“Berdasarkan siasatan yang dilakukan, kami memperoleh bukti yang mencukupi untuk mendakwa Johnny terlibat dalam kes rasuah stesen pangkalan pemancar (BTS),” menurut Pengarah Siasatan Jenayah Luar Biasa di pejabat peguam tersebut, Kuntadi.

Projek BTS diketua oleh sebuah agensi di bawah kementerian Johnny dan mempunyai misi untuk menyediakan akses internet 4G di kawasan pedalaman di seluruh Indonesia.

Dalam pada itu, pejabat peguam tidak memperincikan mengenai peranan Johnny dalam kes tersebut atau jumlah rasuah yang diperolehnya berikutan siasatan masih berlangsung.

Namun, Kuntadi memaklumkan, jenayah itu menyebabkan negara mengalami kerugian berjumlah AS$540 juta (RM2.44 bilion).

Kes itu bermula selepas pejabat peguam mengesan perkara mencurigakan dalam proses perolehan membabitkan syarikat tempatan dan luar negara.

Terdahulu, lima suspek termasuk seorang eksekutif di anak syarikat Huawei turut didakwa dalam kes tersebut.

Jika disabit kesalahan, Johnny boleh dipenjara sehingga 20 tahun. – AFP


Demikianlah Artikel Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah

Sekianlah artikel Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Menteri Komunikasi Ditahan Terlibat Rasuah dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2023/05/menteri-komunikasi-ditahan-terlibat.html

Subscribe to receive free email updates: