Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M

Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M
link : Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M

Baca juga


Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M


 PETALING JAYA: Dr Mahathir Mohamad menempelak Anwar Ibrahim berhubung “Langkah Dubai” dengan berkata gerakan menubuhkan kerajaan pintu belakang menerusi beberapa langkah politik adalah kepakaran presiden PKR itu.

Bekas perdana menteri itu berkata, ramai masih ingat “Langkah 16 Sept” 2008 untuk menubuhkan kerajaan pintu belakang dan “Langkah Kajang” bagi menukar menteri besar Selangor.

“Ada juga langkah yang bersandar kepada ‘I have the numbers’ dan juga langkah ‘strong, formidable dan convincing majority’.

“Semuanya adalah langkah-langkah untuk mengambil alih Kerajaan secara ‘backdoor’,” katanya dalam hantaran X.

“Langkah 16 Sept” merujuk usaha Anwar yang dilaporkan memujuk beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional untuk menggulingkan Perdana Menteri ketika itu, Abdullah Ahmad Badawi dan menyokongnya sebagai perdana menteri.

Usaha itu gagal selepas cadangan Anwar memanggil sidang tergempar Dewan Rakyat ditolak Abdullah.

Langkah Kajang pula bermula Januari 2014 apabila seorang wakil rakyat PKR meletak jawatan sebagai Adun Kajang bagi memberi laluan kepada Anwar dilantik sebagai menteri besar Selangor menggantikan Abdul Khalid Ibrahim.

Bagaimanapun, Anwar didapati bersalah atas tuduhan meliwat oleh mahkamah dan akhirnya isterinya, Dr Wan Azizah Wan Ismail bertanding di Kajang.

Mahathir berkata, semua langkah itu bertujuan mengambil alih kerajaan melalui pintu belakang, tetapi ia tidaklah dianggap derhaka, pengkhianatan atau menyebabkan kerajaan tidak stabil, merosakkan ekonomi atau melanggar prinsip demokrasi.

“Kerajaan pintu belakangnya halal dan suci, asalkan dapat jadi PM,” katanya sambil menafikan dakwaan terbabit “Langkah Dubai”.

“Saya sudah lama tidak ke Dubai,” katanya.

Beberapa pemimpin Perikatan Nasional dan blok kerajaan dilaporkan bertemu di Dubai baru-baru ini untuk menumbangkan kerajaan perpaduan pimpinan Anwar - FMT


Demikianlah Artikel Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M

Sekianlah artikel Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kerajaan Pintu Belakang Kepakaran Anwar - Tun M dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2024/01/kerajaan-pintu-belakang-kepakaran-anwar.html

Subscribe to receive free email updates: