Judul : Parti Adalah Mekanisme Politik, Bukan Agama - Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin
link : Parti Adalah Mekanisme Politik, Bukan Agama - Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin
Parti Adalah Mekanisme Politik, Bukan Agama - Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin
USTAZ ABDUL GHANI BIN SAMSUDIN berasal dari Kampung Durian Daun, Masjid Tanah, Melaka. Mendapat pendidikan awal di SK Masjid Tanah, Sekolah Menengah Agama Al-Junaid, Singapura sebelum mengikuti pengajian di Sekolah Menengah al Azhar (1965-1967).
Beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Universiti Al-Azhar Mesir (1967-1974) dan memperolehi Sarjana (Syariah) dalam bidang perbandingan mazhab dan undang-undang. Berkhidmat sebagai guru, penasihat agama UiTM, pensyarah dan ketua jabatan di Universiti Malaya (1980-2001), beliau juga pernah berkhidmat di Universiti Brunei Darussalam dan Kolej Universiti Insaniah (2011-2013).
Beliau kini Pengerusi Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA), Ahli Pemegang Amanah Kesatuan Ulama Sedunia (sejak 2010), Presiden Kesatuan Ulama Sedunia Cawangan Malaysia (sejak 2014) dan Penasihat MAPIM. Menghasil dan menterjemahkan lebih 10 buku antaranya karangan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi dan Tafsir Al Munir oleh Dr. Wahbah al Zuhaili. Pernah bergiat aktif di dalam Abim, Persatuan Ulama Malaysia (PUM) dan Pas, beliau kini menjawat Timbalan Penasihat Umum Parti Amanah Negara (sejak 2015).
Sebagai parti Islam baru di persada politik negara, apa yang membezakan AMANAH dengan parti-parti Islam lain di negara ini?
Sejarah kemunculan Parti Amanah Negara memang sangat unik dan mendesak. Ia lahir dari krisis kelainan dan kepelbagaian pendekatan menangani masalah dan isu politik yang pelbagai dan rencam.
Ia terbit dari kesilapan pimpinan utama, pengaruh dan kecenderungan kedaerahan, persanggitan golongan profesional dengan golongan yang dianggap ulama tradisional kerana perbedaan pendekatan menyelesaikan masalah politik negara dan juga kerana tuntutan memperkukuh pakatan tahaluf parti-parti pembangkang demi mewujudkan posisi strategik yang lebih memihak kepada parti-parti pembangkng demi kelangsungan perjuangan menumpaskan kebatilan, kezaliman, kejahatan dan rasuah.
Meskipun parti ini dinafikan hak untuk menamakan dirinya dengan Islam namun ia adalah parti Islam yang progresif, prihatin dan peduli terhadap nasib rakyat, menampilkan gaya penyelesaian masalah politik negara dengan pendekatan yang bijaksana, bertahap, berlemah-lembut dan dengan kesabaran yang tinggi demi merealisasi konsep Islam sebagai "rahmatan lil 'Aalamin" (rahmat bagi sekalian alam).
Ini kerana barisan pemimpinnya bukan kalangan orang baru tetapi adalah dari kalangan profesional dan ulama yang menggerakkan parti sejarah (Pas) dan bertungkus lumus mendepani isu-isu yang di garap oleh parti berkenaan. Sebab itu dalam tempoh yang singkat dia dapat membentuk jentera dan cawangannya di seluruh negara malah dapat mengatasi pencapaian parti sejarah dalam salah satu dari dua kawasan pilihan raya yang ditandinginya; seperti di Sungai Besar, Selangor baru-baru ini.
Gandingan antara kepimpinan ilmuan profesional dan ulama yang berkaliber membentuk kepimpinan yang selaras dengan tuntutan Islam masa kini dengan kepakaran dan pengalaman masing-masing menjanjikan kemantapan strategi dan tindakan dalam memposisikan parti dan mengatasi isu-isu politik dalaman dan luaran.
Keilmuan dan pengalaman yang lama sebagai ilmuan agama, 17 tahun pengalaman sebagai pemimpin PUM, beberapa tahun sebagai Naib Presiden Pas, selain sekian lama menjawat jawatan penting di Pusat Islam, Penasihat Umum AMANAH Ust Ahmad Awang yang dibantu oleh saya, mempunyai kematangan dalam memberi pandu arah yang tepat - Insya Allah - terhadap hala tuju parti tanpa terpusing dan tidak tentu hala.
Barisan kepimpinan utama yang berilmu yang terdiri dari kalangan pemegang doktor falsafah (PhD), Sarjana dan Sarjana Muda di samping mereka yang sudah lama berpengalaman dalam gerak kerja kepartian menjanjikan masa depan yang positif untuk AMANAH.
Apa yang membezakan parti ini dengan parti sejarah adalah ia sebagai satu komponen penting dalam Pakatan Harapan yang boleh menyatukan suara rakyat untuk menggantikan kerajaan yang korup dan merompak wang rakyat. Ia manifestasi istiqamah untuk terus memperjuangkan cita-cita wadah politik sebelumnya untuk terus menentang kezaliman, menerajui pemerintahan melalui kerjasama dan permuafakatan politik yang rasional, bertenggang-rasa serta dengan pendekatan merahmati semua kalangan masyarakat yang berbagai bangsa dan agama.
Apa pandangan ustaz tentang pendapat bahawa kewujudan parti Islam baru tidak membawa kebaikan tapi hanya memecahbelahkan ummah?
Apabila perjuangan Islam kehilangan posisi perjuangan yang strategik sehingga hilang harapan untuk memerintah dan mengambil alih kepimpinan politik negara dari tangan rejim yang korup menyebabkan rakyat akan kehilangan harapan untuk mencapai cita-citanya melalui tindakan mengundi parti sejarah berkenaan.
Ini bermakna wajib ada wadah atau parti Islam lain yang baru untuk mengambalikan perjuangan Islam pada posisinya yang kukuh dan berkemungkinan untuk menang melalui suatu tahaluf atau pakatan yang dipercayai oleh rakyat; yang mampu bertarung dan menggantikan BN.
Oleh kerana tidak mungkin BN dikalahkan melainkan melalui pakatan pembangkang, maka mewujudkan dan mengukuhkan semula kehadiran pakatan pembangkang adalah suatu kewajiban dan kemestian.
Sebab itu kehadiran AMANAH yang mewakili jalur Islam adalah suatu kemestian atau suatu yang wajib demi kemenangan cita-cita rakyat; memandangkan parti Pas sudah kehilangan kredibiliti di kalangan pengundi bukan Melayu dam bukan Islam.
Di sini kita lihat kemunculan AMANAH adalah kehadiran yang memberi kekuatan kepada kesinambungan perjuangan Islam seperti yang dipimpin oleh Ust Fadzil Mohd Nor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Sebab itu kita melihat perjuangan Pakatan Harapan semakin mendapat sambutan dan semakin mantap dan padu akhir-akhir ini.
Dari satu sudut ia merupakan suatu wadah parti Islam baru yang progresif menjadi ruang untuk segolongan besar pemimpin profesional dan ulama untuk meneruskan tugas mereka sebagai ahli parlimen atau Adun setelah mereka secara beramai-ramai ditolak dari parti sejarah. Ini selaras dengan kaedah usul Fiqh ialitu "Al Amrliza dhaqa ittasa", "Al Masyaqqah tujlibu al taisir".
Segala kejadian di dunia ini umumnya adalah suatu yang ditakdirkan oleh Allah. Umat Islam diajar agar menerima takdir dengan rela dan optimistik. Oleh kerana kehadiran berbagai parti yang memperjuangkan Islam, itupun suatu yang dibenarkan dalam fiqh siasi masa kini, seperti yang dihuraikan oleh Syaikh Yusuf Al Qaradhawi dan lain-lain, maka kita melihat mungkin Allah mahu mewujudkan suatu fenomena baru dalam perjuangan Islam di mana kekuatan persepakatan di kalangan pembangkang akan lebih kemas dan utuh demi membawa kemenangan yang diharapkan oleh rakyat yang sekian lama tertindas oleh regim korup BN.
Kisah sejarah dan perjalanan hidup Nabi Allah Yusuf a.s. yang penuh ranjau penderitaan boleh menjadi rujukan dan pengamatan kita. Nabi Yusuf berhadapan dengan perjalanan takdir yang perit dan menyedihkan tetapi episod akhirnya adalah suatu kejayaan dan kemajuan untuk beliau sekeluarga bersama adik beradik yang dahulunya bertelagah dan bersengketa.
Takdir Allah sebenarnya penuh dengan kebijaksanaan. Tapi menusia lumrahnya jahil buruk sangka serta sarat dengan prasangka.
Apa sebenarnya pandangan ulama kontemporari khususnya Dr Yusof al-Qaradhawi dalam soal kepelbagaian jamaah dan parti politik dalam negara umat Islam?
Dalam tulisan beliau bertajuk "Jadaliyatu Ta'addudil Ahzab" beliau menegaskan:
"Tiada terdapat apa-apa halangan syar'ie untuk wujudnya lebih dari satu parti politik dalam negara umat Islam. Kerana halangan syar'ie kalau ada mestilah dengan adanya nas yang mengarahkan demikian, namun tiada nas dalam hal ini.
"Sebaliknya kewujudan pelbagai dan berbilang parti ini mungkin menjadi suatu kemestian justeru ia menghalang sikap kuku besi individu atau kumpulan tertentu dalam masyarakat. Kerana tiada kumpulan lain yang berani menegur dan menentang sikap kuku besi berkenaan..."
Cuma menurut beliau untuk keabsahan kewujudan berbilang parti itu mestilah memenuhi dua syarat berikut:
1. Memperakukan Islam sebagai akidah dan syariah. Tidak memusuhi atau menafikan peranan Islam; meskipun parti berkenaan mempunyai kefahaman tertentu yang khusus dalam sesuatu isu dengan mendasarkan kepada kaedah dan dalil ilmiah yang diakui oleh syarak.
2. Parti berkenaan tidak berbuat untuk kepentingan pihak yang memusuhi Islam dan umatnya.
Perkembangan mutakhir dalam penulisan ulama muslimin muktabar menganggap bahawa sistem demokasi adalah mirip dengan konsep syura dalam Islam. Konsep dan sistem demokrasi sedikit sebanyak dapat menyelesaikan masalah kepimpinan politik secara bertamadun dan damai melalui pilihan raya yang adil dan telus.
Meskipun mungkin konsep syura lebih unggul namun untuk sampai ke tahap berkenaan umat manusia perlu menyelesaikan masalah perbalahan dalam menentukan kepimpinan politik mereka melalui cara yang lebih bertamadun daripada pembunuhan fizikal, anarki dan kezaliman. Oleh itu kaedah mengurus kepelbagaian yang terbaik adalah melalui pendekatan pilihan raya dan bukan melalui kudeta, muncung senjata atau keris berlekuk tiga.
Sejajar dengan itu perlu diberikan peluang untuk parti-parti umat Islam yang berbeda pendekatan membuktikan keunggulan manifesto dan pendekatan mereka sehingga dapat mencapai cita-cita terbaik yang dituntut oleh rakyat. Islam atau kebenaran bukan dimonopoli oleh kumpulan tertentu yang menamakan diri mereka sebagai kumpulan Islam. Sebaliknya ia adalah milik semua manusia atau rakyat.
Oleh itu biarlah mereka berlumba membuktikan kebenaran perjuangan mereka melalui pendekatan yang terbaik sehingga rakyat dapat mengenal pasti dan memilih pihak atau parti yang benar-benar mampu dan berkeupayaan meraih kejayaan.
Kalau kaedah peralihan kuasa dibiarkan tanpa pengendalian secara yang rasional, baik dan berakhlak, akan berlakulah perang saudara, pengkafiran sesama sendiri, penyingkiran dan kerosakan yang besar dalam masyarakat.
Kewujudan pelbagai parti yang sedia berlapang dada dan berkerjasama untuk mencapai cita-cita unggul umat dan rakyat pasti akan membuka peluang yang luas untuk kumpulan yang terbaik memenangi kepimpinan negara tanpa pemalsuan dan amalan rasuah politik yang jelek. Dengan itu Islam serta cita-cita luhur rakyat tentang pembangunan negara secara menyeluruh dapat digapai.
Parti adalah mekanisme politik dalam sistem pemerintahan demokrasi yang membenarkan kepelbagaian ijtihad politik. Ia bukan agama yang menjejaskan akidah ketuhanan seseorang. Perkataan "al jama'ah" yang dimaksudkan oleh banyak hadis yang menyatakan bahawa keluar dari jamaah bermakna terlucut dari akidah Islam adalah jamaah umat Islam keseluruhan atau negara dengan sistem pemerintahannya yang tidak boleh ditentang secara bersenjata dan pembunuhan.
Parti adalah sebahagian dari jamaah yang diwakili oleh jamaah Islam yang lain dalam sebuah negara yang memberi kelonggaran untuk memberi peluang kepada rakyat membuat pilihan corak kepimpinan politik terbaik secara rasional, damai dan bertamadun.
Dengan adanya keadilan dalam masyarakat, negara dapat dibangun meskipun penduduknya berbilang agama, mazhab, bangsa dan idea. Meskipun demikian pembangunan politik tidak mungkin berjaya tanpa pembangunan keperibadian, pendidikan kemanusiaan yang baik dan berintegriti.
Manusia rakyat dan orang ramai perlu dididik agar mengamalkan nilai kebenaran, kejujuran dan nilai-nilai etika dan akhlak yang baik. Mereka perlu dibebaskan dahulu dari kemiskinan, penyakit dan kemelaratan. Apabila mereka serba cukup mereka tidak mudah makan dedak atau dirasuah dan dibeli kerana kefakiran dan kemiskinan mereka.
Jati diri mereka perlu disepuh dan diperkukuh sehingga mereka jujur dengan diri, rakyat dan Allah sebagai Tuhan mereka. Dengan itu mereka ada integriti yang tinggi dan tidak mudah menjadi manusia bisu, pekak, buta dan tidak berakal kerana kerendahan kesedaran, kepudaran integriti serta menurut hawa nafsu dan syaitan.
Pembangunan pendidikan politik yang baik mampu mengurangkan manusia pengampu, menjadi pembodek dan alat pemerintah yang korup dan zalim.
Kepelbagaian jamaah mengakibatkan sesetengah pihak bersikap ghulu (melampau) sehingga menghukumkan mereka yang keluar parti atau jamaah sebagai munafik, pengkhianat malah terkeluar dari Islam (kafir). Komen ustaz?
Kerana kekurangan ilmu dan hati budi yang lemah di samping sifat serakah mahu berkuasa di samping dikuasai oleh sifat negatif seperti egois, marah melampau, sikap ekstremis dan tidak ada penghargaan kepada orang lain, juga kerana rasa besar diri dan sombong, maka seseorang itu boleh sahaja berlaku zalim dan tidak adil kepada sahabat, orang lain dan malah kepada lawan politik; sama ada parti politik, kumpulan tertentu atau individu tertentu.
Ditambah lagi dengan kekurangan ilmu, maka masyarakat semakin kalut dengan tindakan takfir, takhwin, keganasan dan pemutusan hubungan silaturrahim yang dilakukan oleh segelintir manusia yang rapuh jati diri mereka dan berfikiran sempit.
Sebab itu kefahaman tentang bentuk penglibatan gerakan Islam atau parti Islam dengan fiqh politik Islam semasa adalah suatu kemestian untuk dikuasai oleh para aktivis, kalangan pemimpin, pengikut dan rakyat umumnya.
Buku-buku rujukan perlu lebih semasa (up to date) dan dari kalangan ilmuan zaman sekarang. Jika tidak maka akan berlaku salah faham, salah terap dan salah konteks dalam memahami dalil-dalil syarak yang pelbagai dan boleh membawa banyak maksud dan implikasi.
Perubahan geopolitik, perubahan suasana politik internasional serta realiti yang sangat rencam memerlukan kebijaksanaan dalam mencari jalan penyelesaian yang mungkin memerlukan kaedah berfikir yang sangat kritis dan bijak, tatacara yang bertahap, strategi pelbagai fungsi, kesabaran yang tinggi serta sifat tolerensi yang terbit dari kebijaksanaan mengurus pertikaian yang rumit dan ruwet.
Ilmu khusus mengenai cara menangani konflik politik, perselisihan dalaman, isu ekonomi, budaya dan keluarga perlu dipelajari, dikuasai dan diterapkan demi mengelakkan keadaan menjadi semakin kusut dan rumit.
Islam bukan hanya retorik, dakwaan, pakaian luaran atau simbol. Islam adalah penghayatan, sikap istiqamah menentang kejahatan dan kezaliman dan tidak mudah dikelabukan oleh apa jua bentuk dedak yang ditabur oleh lawan atau musuh.
Dengan membaca buku Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad bertajuk "Dari Pas ke AMANAH: Berani Berprinsip", mungkin banyak membantu kita untuk memahami latarbelakang kemunculan AMANAH dan peranan yang diharapkan dari parti berkenaan.
Silalah sambung bacaan anda di SINI
Demikianlah Artikel Parti Adalah Mekanisme Politik, Bukan Agama - Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin
Sekianlah artikel Parti Adalah Mekanisme Politik, Bukan Agama - Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.
Anda sekarang membaca artikel Parti Adalah Mekanisme Politik, Bukan Agama - Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2016/08/parti-adalah-mekanisme-politik-bukan.html