Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib

Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib
link : Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib

Baca juga


Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib


Menteri Kewangan hari ini sekali lagi menyerang bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkaitan dakwaan komitmen China untuk mengimport barangan bernilai AS$2 trilion sebagai sebahagian daripada dua perjanjian paip bernilai RM9.4 bilion.

Lim Guan Eng, dalam satu kenyataan hari ini berkata, tidak ada yang didokumentasikan seperti itu dan dakwaan itu nyata tidak benar dan palsu.



"Semua pegawai yang ditanya menyatakan tuntutan oleh Datuk Seri Najib tidak benar. Tiada komitmen dibuat oleh China seperti didakwa oleh Najib dalam mana-mana kertas Kabinet yang dibentangkan pada 2016 dan 2017, seperti yang meluluskan projek Suria Strategic Energy Resources Sdn Bhd (SSER).

"Kecuali jika ada kertas Kabinet tersembunyi atau “merah” yang tidak ada akses kecuali Perdana Menteri sendiri," katanya.

Najib, yang juga bekas menteri kewangan, mengeluarkan kenyataan pada 5 Jun 2018 mempertahankan pemberian dua projek petrokimia dan gas bernilai RM9.4 bilion kepada China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB) oleh SSER.

"Datuk Seri Najib sengaja tidak menumpukan perhatian kepada soalan-soalan utama yang merangkumi skandal bernilai RM9.4 bilion tetapi sebaliknya memberi tumpuan kepada faedah yang bakal dinikmati oleh negara daripada menandatangani kontrak RM9.4 bilion ini," kata kenyataan itu.

Najib mendakwa, beliau dan Perdana Menteri China, Li Keqiang menyaksikan majlis menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) untuk projek-projek tersebut bersama-sama dengan projek lain di Beijing pada 14 Mei 2017.

China juga komited untuk mengimport barangan bernilai AS$2 trilion dalam tempoh lima tahun akan datang dari Malaysia, melabur hingga AS$150 bilion di Malaysia dan menawarkan 10,000 tempat latihan dan kajian di pelbagai institut di China sebagai sebahagian daripada perjanjian tersebut.

"Kami juga mendapati, Projek Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) dan projek SSER sentiasa dibentangkan dalam Kabinet bersama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Abdul Rahman Dahlan sebagai kelulusan Kabinet, "katanya.

Selain itu, timbul tanda tanya antara ECRL dan SSER kerana dua projek itu berbeza yang melibatkan beberapa syarikat serta kontraktor yang berlainan di lokasi yang berjauhan dari satu sama lain, walaupun kedua-dua projek milik Malaysia ini dibiayai oleh China Exim Bank.

"Datuk Seri Najib dengan sengaja enggan menjawab soalan utama mengenai skandal RM9.4 bilion ini tentang mengapa pembayaran RM8.3 bilion yang bersamaan dengan 88 peratus daripada nilai projek, dibuat walaupun hanya 13 peratus kerja progresif telah selesai.

"Kenapa dia membenarkan pengeluaran sedemikian dibuat dalam tahun pertama kontrak 3 tahun?

"Sebanyak 88 peratus daripada dana dikeluarkan walaupun projek-projek Multi-Product Pipeline (MPP) dan Trans-Sabah Gas Pipeline (TSGP) merekodkan hanya 14.5 peratus dan 11.4 peratus siap , masing-masing pada akhir Mac 2018, atau purata 13 peratus, "katanya.

Sebagai rekod, MPP melibatkan saluran paip petroleum sepanjang 600km yang menghubungkan Melaka dan Port Dickson ke Jitra, dengan kos RM5.35 bilion.

TSGP pula melibatkan pembinaan saluran paip gas sepanjang 662km dari Terminal Gas Kimanis ke Sandakan dan Tawau dengan kos RM4.06 bilion lapor Sinar


Demikianlah Artikel Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib

Sekianlah artikel Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Komitmen China Import Barang AS$2 Trilion Adalah Auta Najib dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2018/06/komitmen-china-import-barang-as2.html

Subscribe to receive free email updates: