Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang..

Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang.. - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang.., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang..
link : Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang..

Baca juga


Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang..

GEORGE TOWN: Sukar untuk Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) membentuk kerajaan negeri berbilang kaum di Pulau Pinang seperti yang dibayangkan oleh Pengerusi PH Pulau Pinang Chow Kon Yeow, kata penganalisis politik.

Oh Ei Sun dari Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura berkata sokongan “gelombang hijau” untuk Perikatan Nasional (PN) berkemungkinan akan mengalihkan sebahagian besar atau semua kerusi Melayu kepada gabungan itu.

Seorang lagi penganalisis, Azeem Fazwan Ahmad Farouk berkata visi Chow akan dihalang oleh Umno yang ketika ini sangat lemah, yang tidak mungkin dapat memberikan kerusi Melayu yang diperlukan bagi membentuk kerajaan negeri berbilang kaum.

“Gelombang hijau” merujuk kepada sokongan tidak dijangka terhadap PN pada PRU 2022 apabila ia merampas kerusi Parlimen Kepala Batas dan Permatang Pauh masing-masing daripada BN dan PH.

Oh berkata kerajaan gabungan PH-BN sepatutnya menganggap mereka amat bertuah jika ia dapat mengekalkan kuasa di Pulau Pinang.

DAP telah menerajui Pulau Pinang selama tiga penggal sejak 2008.

Di DUN Pulau Pinang, PH menguasai 33 kerusi melalui DAP (19), PKR (12) dan Amanah (2) manakala BN mempunyai 2 kerusi melalui Umno. Satu-satunya ahli pembangkang adalah dari PAS.

Bulan lalu, sumber dalaman PN memberitahu media bahawa gabungan itu mungkin bertanding di 15 kerusi, di mana 14 daripadanya majoriti Melayu.

Sabtu lalu, Chow berkata PH dan BN berhasrat untuk menang sebanyak mungkin kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi memastikan Pulau Pinang mempunyai kerajaan berbilang kaum.

Lebih ramai calon Melayu dari DAP

Oh berkata DAP perlu mempertimbangkan untuk meletakkan lebih ramai calon Melayu di kubu kuatnya di Pulau Pinang jika mahu memastikan pembentukan kerajaan negeri PH-BN berbilang kaum.

Beliau berkata bahawa parti itu tidak perlu bimbang tentang tindak balas daripada penyokong kerana penyokong tegarnya akan mengundi semata-mata pada logo parti “dan tidak ada yang lain”.

Ketika ditanya sama ada langkah sedemikian akan diboikot oleh penyandangnya, Oh berkata bahawa “mereka hanya boleh menganggap diri mereka sebagai tidak bernasib baik”.

“Jika mereka berani keluar sebagai calon bebas, mereka harus menganggap deposit mereka hangus sebaik sahaja mereka meletakkannya (semasa hari penamaan calon),” katanya.

Azeem bagaimanapun berkata adalah “agak janggal” untuk parti itu meletakkan lebih ramai calon Melayu di Pulau Pinang kerana kerusi Cina sentiasa menjadi asas politiknya.

“Secara amnya, DAP sentiasa meletakkan calon Cina di kerusi majoriti Cina walaupun ia telah membuat pengecualian kepada peraturan dengan (Adun Seri Delima) Syerleena Abdul Rashid dan (Adun Tanjung Bungah) Zairil Khor Johari,” katanya kepada FMT.

Selain Pulau Pinang, PRN juga akan diadakan tahun ini di Kedah, Kelantan, Terengganu, Selangor dan Negeri Sembilan  -FMT


Demikianlah Artikel Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang..

Sekianlah artikel Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang.. kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Lagi Penganalisis Politik Yakin PN Menang 14 DUN Di Pulau Pinang.. dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2023/04/lagi-penganalisis-politik-yakin-pn.html

Subscribe to receive free email updates: