PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang

PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang
link : PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang

Baca juga


PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang

BUTTERWORTH: Perikatan Nasional (PN) menyasarkan untuk menambah 10 kerusi DUN Pulau Pinang kepada lima kerusi disandangnya ketika ini, menurut sumber parti.

Lima belas kerusi tidak cukup untuk membentuk kerajaan yang mempunyai 40 kerusi, tetapi mereka berusaha untuk menafikan majoriti dua pertiga Pakatan Harapan (PH), dengan 33 kerusi dan dua milik sekutunya Barisan Nasional (BN).

Empat daripada lima kerusi PN adalah Bertam, Seberang Jaya, Sungai Acheh dan Teluk Bahang adalah milik Bersatu. PAS hanya mempunyai satu kerusi iaitu Penaga.

Sumber PN memberitahu FMT: “Dengan gelombang hijau dijangka berterusan, gabungan yakin dapat mengekalkan lima kerusi ini dan menambah 10 kerusi majoriti Melayu, terutama di tanah besar. Kita berjaya menembusi kawasan dan golongan belia, terutamanya, nampaknya menerima PN.”

Sepuluh kerusi itu terdiri daripada DUN Sungai Dua dan Permatang Berangan milik BN, Telok Ayer Tawar, Penanti, Pinang Tunggal, Machang Bubok, Sungai Bakap dan Pulau Betong milik PKR dan Permatang Pasir serta Bayan Lepas disandang Amanah.

Sumber itu berkata, PN bersikap realistik kerana tidak berhasrat merampas Pulau Pinang daripada PH namun bekerja keras di lapan kerusi dianggap mempunyai campuran kaum yang baik.

Ia adalah Bukit Tengah (PKR), Batu Maung (PKR), Batu Uban (PKR), Pantai Jerejak (PKR), Sungai Pinang (DAP), Air Itam (DAP), Pengkalan Kota (DAP) dan Dato Keramat (DAP).

“Kami akui ia mungkin sukar dengan kerusi ini kerana kami memerlukan undi daripada pengundi Cina,” katanya. “Kami bergantung pada rakan kongsi kami Gerakan untuk melakukannya.”

Bagaimanapun, satu lagi sumber parti berkata ia tidak akan mudah untuk PN sejak PH dan BN bertanding pada pilihan raya sebagai sekutu, sambil menambah Gerakan yang lemah tidak membantu.

“Kecuali kawasan PAS di Penaga, kebanyakan kerusi majoriti Melayu dan kerusi campuran lain menyaksikan PH dan BN mendapat jumlah undi yang jauh lebih besar jika keputusan dalam pilihan raya lepas digabungkan,” katanya.

“Kecuali gelombang hijau bertukar menjadi tsunami, kita perlu berpuas hati walaupun hanya berjaya mengekalkan lima yang kita ada sekarang.

“Jangan lupa kita juga perlu melawan arus pengundi terhadap mereka yang beralih daripada PKR.” - FMT


Demikianlah Artikel PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang

Sekianlah artikel PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel PN Sasar 15 Kerusi DUN P Pinang dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2023/03/pn-sasar-15-kerusi-dun-p-pinang.html

Subscribe to receive free email updates: