Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM?

Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM? - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM?
link : Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM?

Baca juga


Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM?

TIGA perkara tidak diganggu oleh Inggeris semasa menjajah Tanah Melayu atau Malaya, iaitu kebudayaan Melayu, raja-raja Melayu dan agama Islam. 

UMNO sudah kehilangan kubu negeri seperti Perlis, Pahang, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak dan Kedah.

Satu demi satu kubu-kubu ini terbarai melalui pilihan raya. Selangor ketika Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU12) pada 2008; Negeri Sembilan, Kedah dan Terengganu (PRU14); Johor dan Melaka (PRU14) dapat kembali melalui pilihan raya negeri (PRN) 2022; Perlis (PRU15).

Pahang tewas pada PRU15, tapi UMNO/Barisan Nasional (BN) kembali berkuasa kerana mendapat sokongan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan Harapan (PH) dan begitu juga Perak. Ini bermakna kubu UMNO di negeri-negeri Melayu hampir lupus sama sekali.

Dari segi faktor kepemimpinan utama UMNO dan pasukannya, tidak nampak menjadi tarikan penting kepada rakyat dan pengundi. 

Berdasarkan faktor-faktor di atas, tersangat sukar untuk UMNO kembali gemilang dan menjadi parti teras dalam pembentukan kuasa di Parlimen. Tempatnya diganti oleh PH dan mungkin kekal begitu untuk beberapa waktu. Atau mungkin diganti oleh Perikatan Nasional (PN).

Sekiranya UMNO kekal tidak berubah, mungkin hanya menjadi nasi tambah kepada sebarang pembentukan kerajaan akan datang. Atau dalam bahasa mudah, UMNO hanyalah menempel pada kekuatan dan kuasa parti lain atau sebarang kerajaan campuran.

Bersandarkan fenomena di atas, maka tokoh-tokoh muda dalam UMNO sudah tidak punya peluang untuk mencapai puncak kuasa negara sebagai Perdana Menteri (PM) biarpun dalam kalangan mereka mempunyai karisma seperti Khairy Jamaluddin, Isham Jalil, Shahril Sufian Hamdan, Datuk Mohd. Shahar Abdullah dan Datuk Dr. Asyraf Wajdi Dusuki.

Khairy dan Shahril Sufian telah dipecat dari UMNO. Mohd. Shahar tewas dalam perebutan Ketua Pemuda UMNO. Isham tewas dalam PRU15. Asraf Wajdi tiga kali tewas dalam tiga PRU di tempat berbeza termasuk di kubu UMNO iaitu Parlimen Gerik pada PRU15.

Biarpun PN terutama Pas mempunyai ramai tokoh muda yang boleh meningkat naik dan ditonjolkan, sukar untuknya menjadi parti teras dalam pembentukan kerajaan campuran di Parlimen.

Agak sukar untuk Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) menguasai lebih daripada 112 kerusi secara tersendiri. Rakannya, Gerakan, sebuah parti pelbagai kaum yang bergerak mewakili kaum Cina, sudah bankrap pengaruhnya. Malah, seperti mendukung biawak hidup kerana kehadirannya tidak membawa laba kepada PN.

Antara tokoh-tokoh muda dari PN yang berpotensi pergi lebih jauh ialah Ahmad Fadhli Shaari, Hafnan Hamimi Taib Azamudden, Hanafi Zulkapli, Muhamad Hanif Jamaluddin, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal, di samping beberapa nama lain.

Begitu pun, parti yang mereka wakili akan menyukarkan untuk menuju puncak kuasa. Kecuali UMNO meninggalkan PH dan kembali bersama Pas dalam Muafakat Nasional (MN) dengan menerima Bersatu sebagai anggota baharu.

Dengan cara itu, berkemungkinan MN akan memenangi lebih 112 daripada 124 kerusi majoriti Melayu. Kalau tidak, tokoh-tokoh muda yang berpotensi itu tidak punya harapan menggenggam kuasa negara sebagai PM.

Sekiranya kerajaan PH-UMNO selain parti dari Sabah, Sarawak ini boleh bertahan sehingga tamat penggal, maka tokoh-tokoh muda dari PKR mempunyai peluang untuk menjadi PM menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim. PKR akan kekal menjadi teras kepada kerajaan campuran sepertimana sekarang.

MALAP

UMNO tidak mampu mencabar PKR yang menjadi dominan kerana kedudukannya di dalam kerajaan dan perlu mendapatkan kerusi selamat semasa PRU16 melalui ihsan PKR.

UMNO memerlukan kerusi di mana pengundinya 65 peratus ke bawah adalah Melayu yang membolehkan mereka menang. Sedangkan kerusi-kerusi tersebut adalah milik dan kubu PKR. Bersediakah PKR turut memfaraidkan kerusi-kerusi tersebut?

Terdapat ramai tokoh muda dalam PKR yang berkarisma serta berpengaruh pada masa ini.

Mereka sentiasa dalam radar penganalisis, pemerhati dan pemain politik serta rakyat yang prihatin terhadap Datuk Seri Amirudin Shari, Nik Nazmi Nik Ahmad, Nurul Izzah Anwar dan Rafizi Ramli di mana mereka berumur dalam lingkungan 40-an.

Empat tokoh muda inilah yang sangat menonjol dan mendapat perhatian ramai. Mereka antara pesaing untuk mencapai puncak kuasa.

Masing-masing mempunyai kelebihan dan memiliki tapak kukuh untuk memanjat ke atas. Mempunyai kedudukan di dalam parti dan jawatan dalam kerajaan kecuali Nurul Izzah.

Tokoh berumur 30-an pula, nampaknya Adam Adli Abd. Halim tidak disaingi oleh mana-mana pemuda seangkatan dengannya di dalam dan di luar PKR. Adam Adli adalah sebuah bintang yang gemerlap.

Rafizi sebagai Timbalan Presiden PKR dan menjadi Menteri Ekonomi dalam Kabinet Anwar. Sebelum menjadi menteri dan semasa pembangkang, beliau dilihat sebagai tokoh hebat dan serba boleh.

Beliau mampu membongkar banyak skandal dalam kerajaan BN dan mengkritik malah ‘membodohkan’ sesetengah menteri BN.

Begitupun, selepas menjadi Menteri Ekonomi, beliau tidak mampu memberi idea-idea bernas kepada kerajaan. Akhirnya, rakyat melihat cara beliau berfikir dalam menghadapi kenaikan harga barang sama sahaja dengan menteri UMNO yang dikatanya bodoh semasa sebagai pembangkang.

Apa yang jelas, beliau semakin melalut, malah ramai menggesanya melepaskan jawatan disandangnya. Melihat kepada kenyataannya, banyak menyanggah secara terbuka terhadap Presiden parti dan PM.

Kadangkala secara terbuka mengkritik dasar dibuat oleh PM, di mana beliau melontarkan kepada masyarakat idea berbeza. Seolah-olah memberi gambaran terdapat pertembungan, pertelagahan dan perpecahan di dalam Kabinet.

Sebagai anggota Kabinet, beliau tidak wajar menunjukkan perbezaan dengan PM kepada umum. Itu sangat jelas beliau tidak berdisiplin kepada Kabinet dan Presiden parti. Dari sumber dipercayai, Rafizi bukanlah seorang tokoh yang boleh bekerja secara berpasukan.

Beliau bekerja secara individu dan merasakan dirinya lebih pandai dalam segala hal. Sekiranya beliau mempunyai sikap sedemikian, maka terlalu sukar untuknya mencapai puncak.

Ada yang meramalkan kedudukannya sebagai Timbalan Presiden PKR akan berakhir pada pemilihan parti di masa depan.

Sekiranya perkara tersebut terjadi, maka Rafizi akan terkeluar secara automatik daripada persaingan menuju ke puncak kuasa. Nampaknya, bintang beliau semakin pudar serta malap.


Oleh Kamarazaman Yacob 
Penganalisis politik


Demikianlah Artikel Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM?

Sekianlah artikel Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Siapa Tokoh Muda Dari PKR Layak Sebagai Bakal PM? dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2023/04/siapa-tokoh-muda-dari-pkr-layak-sebagai.html

Subscribe to receive free email updates: