GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata?

GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata? - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata?
link : GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata?

Baca juga


GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata?

CUKAI Barangan dan Perkhidmatan (GST) mungkin akan diperkenalkan semula apabila tiba masanya, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Beliau bagaimanapun berkata GST tidak boleh dijadikan sebagai satu-satunya sebagai satu cara untuk meningkatkan pendapatan kerajaan kerana ia menjadi “ketagihan”, lapor media.

Rafizi juga menegaskan isu tadbir urus, perbelanjaan dan kecekapan belanjawan perlu diperbetulkan dahulu sebelum GST boleh dilaksanakan.

“Jika anda tidak membetulkan tadbir urus, anda tidak menetapkan perbelanjaan anda dan keberkesanan atau kecekapan belanjawan, sangat mudah apabila anda mempunyai GST – anda hanya terus menaikkannya daripada 5%, kemudian kepada 7% dan seterusnya 20%.

“Ini hanya akan menyebabkan belanjawan negara dan kewangan awam dalam keadaan lemah yang berterusan,”

“Pandangan saya tentang GST ialah apabila tiba masanya, ia sesuatu yang kita perlu lihat, tetapi sebelum itu kita mempunyai ruang yang mencukupi dalam tempoh 12 hingga 15 bulan untuk membaiki keadaan,” katanya ketika berucap pada forum ekonomi anjuran alumni penjawat awam di Kuala Lumpur, hari ini.

Perdana Menteri Anwar Ibrahim ketika membentangkan Belanjawan 2023 Jumaat lepas berkata kerajaan masih belum bercadang melaksanakan cukai kepenggunaan berasas luas seperti GST.

“Dalam keadaan rakyat terbanyak masih susah, inflasi makanan lebih 5%, kadar upah yang masih rendah, maka ternyata saat ini bukanlah ruang dan masa yang sesuai untuk memperkenal dan melaksanakannya,” katanya.

Beliau berkata kerajaan sebaliknya bercadang untuk memperkenalkan Cukai Barangan Mewah mulai tahun ini dengan had nilai tertentu mengikut jenis barang mewah.

GST dimansuhkan selepas Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya berikutan kemenangan dalam pilihan raya umum 2018. Cukai itu kemudiannya diganti dengan pengembalian semula Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (SST) mulai 1 September 2018 - TheMalaysiaInsight


Demikianlah Artikel GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata?

Sekianlah artikel GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel GST Mungkin Diperkenal Semula.. - Rafizi Kata? dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2023/03/gst-mungkin-diperkenal-semula-rafizi.html

Subscribe to receive free email updates: