Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta?

Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta? - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta?
link : Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta?

Baca juga


Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta?


Pada 5 April lalu, ahli Parlimen Puchong, Yeo Bee Yin menerusi laman Twitter berkongsi sebuah video berdurasi seminit 43 saat berserta kapsyen ‘kos satu bilik darjah sama seperti satu bungalow?’ yang memaparkan dirinya di Dewan Rakyat.

Bee Yin mendapati dari pelbagai lawatan sekolah yang dibuat olehnya di Parlimen Puchong, terdapat banyak sekolah daif dan fasiliti yang tidak mencukupi.

Bee Yin mendakwa, dari maklumat KPM, kos pembinaan untuk beberapa sekolah baharu adalah seperti berikut, Sekolah Kebangsaan Setia Alam 2 sebanyak 30 bilik darjah RM54 juta, Sekolah Kebangsaan Paya Dusun, Terengganu, 24 bilik darjah RM55 juta (dan) Sekolah Menengah Kebangsaan Dudong,Sibu, Sarawak, 42 bilik darjah RM110 juta.

“Jika kita kira dari segi purata kos pembinaan satu bilik darjah adalah diantara RM1.8 juta hingga RM2.6 juta,” katanya.

Bagaimanapun Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek menafikan dakwaan tersebut dan katanya dakwaan itu tidak tepat..

PUTRAJAYA: Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek menafikan dakwaan yang dibangkitkan seorang ahli Parlimen berkenaan kos pembinaan sebuah bilik darjah yang mencecah jutaan ringgit.

Beliau berkata, perkongsian yang dibuat oleh bekas menteri itu adalah tidak tepat kerana setiap projek pembinaan membabitkan sekolah mempunyai proses yang perlu dinilai berdasarkan panduan dan standard.

“Kenyataan itu tidak tepat kerana di peringkat KPM kita ada proses kerja dan bagaimana setiap projek itu dinilai mengikut panduan dan standard di peringkat kerajaan.

“Isu yang kita hendak tekankan adalah proses kerja itu yang harus dinilai dan skop kerja, konsultan serta piawaian tertentu yang mesti dicapai oleh KPM dalam meneruskan projek-projek tersebut,” katanya menerusi sidang akhbar selepas menghadiri Majlis Ikrar Bebas Rasuah dan Forum Integriti di sini hari ini.

Laporan penuh sila baca di SINI

Sepatutnya disiasat dulu dakwaan itu, bukannya dinafikan terus..




Lagi komen lihatlah di SINI



Demikianlah Artikel Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta?

Sekianlah artikel Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Kos Bina Bilik Darjah Cecah RM2.6 Juta? dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2023/04/kos-bina-bilik-darjah-cecah-rm26-juta.html

Subscribe to receive free email updates: