Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel?

Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel? - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel?
link : Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel?

Baca juga


Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel?

PETALING JAYA: Gabungan Pengilang Beras Malaysia mendakwa kartel dimonopoli empat hingga lima syarikat besar berperanan menentukan harga padi, beras dan pembekal benih sehingga ada yang mengetepikan arahan kerajaan.

Pengerusinya, Marzukhi Othman mendakwa kartel itu turut menyebabkan masalah bekalan beras dan isu benih padi berulang setiap musim.

Dakwanya, syarikat terbabit mempunyai kilang padi di bawah penguasaan mereka, termasuk mengeluarkan benih dan kartel itu memonopoli lebih 60% pengeluaran beras negara.

“Sistem yang ada perlu diubah dengan mengeluarkan satu sahaja lesen kepada mereka untuk buat pilihan, sama ada lesen kilang padi atau lesen buat atau mengeluarkan benih. Isu kartel ini bukan baharu, malah sudah lama berlarutan,” katanya menurut Utusan Malaysia.

Akhbar itu pernah melaporkan kira-kira 71,000 pesawah dalam Kawasan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (Mada) berdepan kerugian sehingga RM40 juta semusim, jika lewat mengusahakan sawah akibat tiada benih padi.

Isu kelewatan mengagihkan benih kepada pesawah di Kedah dan Perlis bawah Mada berlarutan sejak beberapa tahun lalu.

Marzukhi mencadangkan hak dan lesen pengilangan benih padi sah hanya diberikan kepada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) seperti Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas) dan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP).

Beliau turut meminta kerajaan menyediakan benih 30 hari lebih awal sebelum jadual penanaman padi bermula dan pihak dilantik hanya membekalkan benih kepada Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) untuk diagihkan kepada pesawah setempat.

“Bagi mengatasi isu manipulasi beras pula, kerajaan juga dicadangkan mewujudkan satu sahaja gred beras tanpa perlu label import atau tempatan.”

Pengerusi Suara Tani Malaysia, Mohd Shazwan Suban mendakwa kartel membabitkan syarikat atau kilang besar itu selalunya bermain “harga” dan bekalan benih padi menyebabkan kelewatan bekalan berulang setiap musim.

“Bagi mengatasi masalah ini, kerajaan perlu mengambil alih urusan mengeluar dan bekalan benih padi bagi menjamin kualiti serta mengatasi masalah kelewatan ini,” katanya sambil menambah pesawah tertekan setiap musim menanam padi dan ketika menjual hasil tuaian.


Demikianlah Artikel Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel?

Sekianlah artikel Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Padi Dan Beras Juga Dikawal Kartel? dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2024/01/padi-dan-beras-juga-dikawal-kartel.html

Subscribe to receive free email updates: