Lagi Lantikan Politik Dalam GLC..

Lagi Lantikan Politik Dalam GLC.. - Hallo sahabat BERITA TERUPDATE, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Lagi Lantikan Politik Dalam GLC.., kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Artis, Artikel Gosip, Artikel kabar, Artikel News, Artikel Politik, Artikel Selebritis, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Lagi Lantikan Politik Dalam GLC..
link : Lagi Lantikan Politik Dalam GLC..

Baca juga


Lagi Lantikan Politik Dalam GLC..

Selain dari melemahkan peluang kemenangan parti-parti kerajaan dalam pilihan raya negeri (PRN) akan datang, Penganalisis politik, Profesor Wong Chin Huat juga berkata kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga akan hilang kelayakan moral untuk mendakwa mereka berlainan daripada kerajaan sebelumnya.

Menurutnya, dengan mengikuti amalan lapuk Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN), pembatalan pelantikan politik sebelum ini akan dipandang sinis sebagai semata-mata untuk merampas imbuhan daripada yang kalah, bukannya untuk menjaga kepentingan awam.

“Amalan sebegini sudah berlaku di zaman BN dan menjadi paling teruk semasa kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin apabila hampir 90 peratus ahli Parlimen kerajaan yang bukan menteri diberikan jawatan lumayan.

“Jadi, apabila amalan ini diteruskan, pandangan sinis terhadap kerajaan baharu meningkat, maka pengundi medan tengah yang pada asalnya mungkin cendorong menyokong Kerajaan Perpaduan mungkin malas mengundi.

“Ia seterusnya melemahkan peluang kemenangan parti kerajaan dalam PRN akan datang,” 

Tambah Chin Huat, pelantikan ahli politik untuk mengisi jawatan tinggi di badan berkanun dan GLC juga akan menimbulkan dua masalah utama.

“Pertama, kalau ahli-ahli politik ini tidak berkeupayaan untuk memegang tanggungjawab, maka pelantikan ini bermaksud kepentingan awam dikorbankan untuk menyaji orang parti pemerintah. Ini kerana badan-badan berkanun dan GLC dinafikan peluang untuk mendapat bakat terbaik.

“Kalau yang dilantik ialah wakil rakyat, sekalipun mereka berkeupayaan akan terjadi percanggahan kepentingan kerana mereka yang seharusnya menyelia pantau di Dewan Rakyat kini duduk dalam pihak yang patut diselia pantau,”

Kerajaan dikritik hebat susulan beberapa siri pelantikan politik untuk mengetuai agensi kerajaan dan GLC dalam beberapa minggu kebelakangan ini.

Antara yang dilantik ialah Setiausaha Agung UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki sebagai Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) sementara Pengerusi UMNO Kelantan, Datuk Ahmad Jazlan Yaakub kekal sebagai Pengerusi Felcra.

Selain itu, Ahli Parlimen Balik Pulau, Datuk Muhammad Bakhtiar Wan Chik dilantik sebagai pengerusi cabang pelaburan milik Kementerian Kewangan iaitu MyCreative Ventures Sdn Bhd dan Datuk Husam Musa sebagai Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Bhd.

Dan dilaporkan ada beberapa lagi lantikan yang dibuat..

SHAH ALAM - Empat lagi pemimpin politik dalam Kerajaan Perpaduan dilaporkan dilantik dalam pengurusan tertinggi badan berkanun Persekutuan.

Terbaharu, Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Dr Noraini Ahmad yang dilantik sebagai Pengerusi Pihak Berkuasa Kemajuan Perusahaan Kecil Getah (RISDA).

Semalam, akaun Facebook rasmi RISDA memuat naik poster ucapan tahniah berhubung pelantikan tersebut, namun tidak lama kemudian ia telah dipadamkan.

Bagaimanapun hari ini, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dalam sidang media selepas mengadakan lawatan kerja di Ibu Pejabat Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (PERDA) mengesahkan pelantikan Noraini.

RISDA merupakan sebuah badan berkanun Persekutuan di bawah Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) dan ditubuhkan pada 1 Januari 1973 di bawah kuasa yang diluluskan oleh Parlimen.

Sementara itu, pada Jumaat tular di media sosial surat makluman pelantikan tiga pemimpin politik bagi menerajui agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

Mereka ialah Pengerusi Biro Pekerja Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga bekas Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid sebagai Pengerusi Lembaga Tekun Nasional (Tekun) manakala Ahli Parlimen Hulu Langat, Mohd Sany Hamzan dilantik sebagai Timbalan.

Bekas Presiden Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO) yang juga bekas Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Bernard Giluk Dompok pula dilantik sebagai Pengerusi Lembaga SME Corp.

Bagaimanapun Mohd Sany ketika dihubungi oleh Sinar Harian berkata, beliau belum menerima sebarang surat berhubung pelantikan tersebut.

“Saya tidak dapat apa-apa surat lagi (pelantikan),” katanya pada Ahad. Setakat ini belum ada pengesahan daripada mana-mana pihak mengenai pelantikan tiga pemimpin berkenaan - SH


Demikianlah Artikel Lagi Lantikan Politik Dalam GLC..

Sekianlah artikel Lagi Lantikan Politik Dalam GLC.. kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Lagi Lantikan Politik Dalam GLC.. dengan alamat link https://kukasihberita.blogspot.com/2023/03/lagi-lantikan-politik-dalam-glc.html

Subscribe to receive free email updates: